چهل حدیث از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم
درباره وبلاگ


امام علي (ع): با قرآن كسي ننشست جز آنكه پس از برخاستن، با فزوني يا كاستي برخاست، فزوني در راهيابي و كاستي در كوري و گمراهي. (نهج البلاغه)


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





دو شنبه 1 خرداد 1391برچسب:, :: 10:28 :: نويسنده : ali & mehdi

                                         بسم الله الرحمن الرحیم

      قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم :
1- عليک بالشکر فانه يزيد في انعمه 
سپاسگذار و شکر گذار باش زيرا که آن نعمت را زياد مي کند .


2- لا يشکرالله من لا يشکرالناس
کسي که از مردم (در مقابل نيکي آنها ) تشکر نکند خداي را شکرگذاري نکرده است .
3- ان اشکرالناس لله اشکرهم للناس
شاکرترين مردم نسبت به خدا ، حق شناس ترين آنها نسبت به مردم است .


4- من احب ان يکون اقوي الناس فليتوکل علي الله
هر که دوست دارد قوي ترين مردم باشد پس به خدا توکل نمايد .


5- طوبي لمن شغله خوف الله عن خوف الناس
خوشا بر کسي که ترس از خدا او را از ترس مردم بازدارد  .


6- من خاف الله عز وجل خاف منه کل شيء و من لم يخف الله اخافه الله من کل شيء
هر که از خداي عز و جل بترسد همه از او مي ترسند و کسيکه از خدا نترسيد خداوند او را از همه چيز بترساند


7- خشيه الله راس کل حکمه
ترسيدن از خدا سرآمد هر حکمت و دانش است .


8- ودالمومن ، المومن في الله من اعظم شعب الايمان و من احب في الله و ابغض في الله و
اعطي في الله و منع في الله فهو من الاصفياء
دوستي مومن با مومن براي رضاي خدا از بزرگترين شعبه هاي ايمان است و کسي که براي خدا دوست  دارد وبراي خدا دشمن دارد و براي خدا ببخشد و براي خدا دريغ دارد از برگزيدگان است .


9- افضل ايمان المرء ان يعلم ان الله معه حيثما کان .
برترين درجه ايمان مرد آن است که بداند هر جا که باشد خدا با اوست .

10- اوحي الله تعالي الي موسي يا موسي من کان ظاهره ازين من باطنه فهو عدوي حقا"و من کان ظاهره و باطنه سواء فهو مومن حقا" و من کان باطنه ازين من ظاهره فهو وليي حقا".
خداوند تعالي به موسي وحي نمود که يا موسي هر که ظاهرش زيباتر و با زينت تر از باطنش باشد او حقا" دشمن من است و هر که ظاهر و باطنش يکي باشد او حقا" مومن است و هر که باطنش بهتر از ظاهرش باشد پس حقا" او دوست من است  .

11- المومنون  هينون .
مومنان ، سهل گير و نرم خو هستند .


12- من سر مومنا" فقد سرني و من سرني فقد سرالله .
هر که مومني را خوشحال و شاد  کند مرا شاد نمود ه و کسي که مرا شاد کند خدا را شاد نموده است .

13- هديه الله الي المومن  السائل علي بابه
هديه خداوند به سوي مومن ، محتاجي است که به در خانه او آمده است .

14- ليس منا من لم يوقرالکبير و يرحم الصغير و يامربالمعروف و ينه عن المنکر .
کسي که بزرگ را محترم نشمارد و به کوچک ترحم نکند و امر به معروف و نهي از منکر نکند از ما نيست .

15- رحم الله امرء اصلح من لسانه .
خدا رحمت کند آن را که زبانش را اصلاح کند .

16- جاهدوا انفسکم علي شهواتکم تحل قلوبکم الحکمه
با نفس خود بر سر شهوات و تمايلات بجنگيد تا حکمت قلبهاي شما را فرا گيرد .

17- ان اکثر ما يدخل الناس الجنه تقوي الله و حس الخلق
آنچه بيشتر از هر چيز مردم را به بهشت داخل مي کند تقوي و حسن خلق است .

18- من حفظ عني من امتي اربعين حديثا" في امر دينه يريد به وجه الله و الدارالآخره بعثه الله يوم القيامه فقيها" عالما" .
هر که از امت من چهل حديث از من در امر دين خود حفظ کند و مقصودش رضاي خدا و سراي
آخرت باشد ، خداوند او را در روز قيامت فقيهي دانشمند مبعوث گرداند .

19- من عمل علي غير علم کان ما يفسد اکثر مما يصلح  .
هر که ندانسته کاري انجام دهد خرابي و فسادآن بيش از اصلاحش خواهد بود .

20- راس العقل بعد الايمان بالله عز و جل التحبب الي الناس .
سر آمد عقل پس از ايمان به خداوند عز و جل اظهار دوستي و محبت با مردم است .

 

21- من تواضع لله رفعه الله و من تکبر وضعه الله .
هر که براي خدا تواضع کند خداوند او را رفعت دهد و هر که تکبر نمايد خدا او را خوار گرداند .

22- طوبي لمن حسن مع الناس خلقه .
خوشا به حال کسي که  با مردم خوشرفتاري کند .
 

23- اتي رجل النبي صلي الله عليه و آله فقال يا رسول الله اي الناس افضلهم ايمانا" ؟ قال ابسطهم کفا
مردي خدمت رسول خدا(ص) امد و گفت اي رسول خدا کداميک از مردم از جهت ايمان بر ترين انهاست؟ فرمود:آن که دستش براي بزل و بخشش از ديگران باز تر است.

24- من اقتصد اغناه الله
هرکه ميانه روي کند خدا وند اورا بي نياز گرداند

25- من احب السبيل الي الله عز و جل جرعتان: جرعه غيظ تردها بحلم و جرعه مصيبه تردها بصبر
از محبوب ترين راه ها به سوي خداوند عز و جل نوشيدن دو جرعه است: جرعه خشمي که با بردباري ان را رد کني و جرعه مصيبتي که با صبر آن را برگرداني

26- عليکم بالعفو فان العفو لا يزيد العبد الا عزا فتعافوا يعزکم الله
ملازم عفو و گذشت باشيد زيرا عفو نمودن جز عزت و ارجمندي به بنده نيفزايد. پس هميديگر را عفو کنيد تا خداوند شما را عزيز گرداند.

27- ينادي مناد يوم القيامه من کان لهو علي الله اجر فليقم فلا يقوم الا العافون الم تسمعوا قوله تعالي:
فمن عفي و اصلح فاجره علي الله.
روز قيامت ندا کننده اي صدا ميزند هرکه بر خدا پاداشي دارد بپا خيزد پس بر نميخيزند مگر عفو کنندگان آيا فرمايش خداي تعالي را نميشنويد که فرمايد:هر که عفو کند و سازش نمايد پاداشش بر خداوند است.

28- من حرم الرفق فقد حرم الخير کله.
هرکه از نرمش و ملايمت محروم شد از تمامي خير و نيکي محروم گرديد.

29- لا تغتابواالمسلمين و لا تتبعوا عورا تهم.
غيبت مسلمين را نکنيد و در جست و جوي عيوب آنان نباشيد.

30- اقل الناس راحه الحسود.
اسايش و راحتي حسود از همه مردم کمتر است.

31- دعوه المظلوم مستجابه و ان کان فاجرا".
دعاي ستمديده مستجاب شود اگرچه فاجر و بد کار باشد.

32- للمرائي ثلاث علامات: ينشط اذا کان عند الناس و يکسل اذا کان وحده و يحب عن يحمد في جميع الامور
براي رياکار سه علامت است: چون در نزد مردم باشد با نشاط است و زماني که تنها باشد کسل است و دوست ميدارد در تمام کار ها ستايش شود

33- للمنافق ثلاث علامات : يخالف لسانه قلبه و قوله فعله و علانيته سره
براي منافق سه علامت است : دلش بر خلاف زبان و کردارش بر خلاف گفتارش و باطنش بر خلاف ظاهر است

34- کبرت خيانه ان تحدث اخاک حديثا" هو لک به مصدق و انت له کاذب
خيانت بزرگي است که به برادرت سخني گوئي و او آن سخن ترا تصديق کند در حالي که تو به او دروغ ميگوئي

35- ترک الفرص غصص
فرصت ها را از دست دادن ، موجب غصه ها است .

36- بادروا بعمل الخير قبل ان تشغلوا عنه
بر انجام عمل خير پيشدستي کنيد پيش از آنکه چيزهاي ديگر شما را از انجام آن بر خود مشغول دارد .

37- ابدووا بالسلام قبل الکلام فمن بدا بالکلام قبل السلام فلا تجيبوه
پيش از سخن گفتن ، گفتار خود را با سلام شروع کنيد . پس هر که پيش از سلام کردن شروع به سخن نمود پاسخش ندهيد .

38- قيل لرسول الله مالحزم ؟ قال مشاوره ذوي الراي و اتباعهم
عرض شد حزم و احتياط چيست ؟ فرمود : با صاحبان راي مشورت کردن و از آنها پيروي نمودن

39- من صلي علي صلي الله عليه و ملائکته و من شاء فليقل و من شاء فليکثر
فرمود: هرکه بر من صلوات فرستد خدا و فرشتگانش بر او صلوات فرستند و هرکه خواهد کم فرستد و هر که خواهد زياد کند

40- ارفعوا اصواتکم بالصلوه علي فانها تذهب بالنفاق
آوازهاي خود را به صلوات فرستادن بر من بلند کنيد زيرا که آن نفاق را بر طرف سازد .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







نويسندگان
پيوندها
آخرين مطالب